Växter/djur

Tidsplanering

V 45
8/11
Genomgång. Liv, organismer, fotosyntes, cellandning         Grupper -Grupper

11/11
Labb mikroskop
V 46
15/11
Glosförhör/Genomgång/grupparbete

18/11
Labb göra preparat
 V 47
22/11
Grupparbete

25/11
Labb göra preparat
V 48
29/11
Prov/grupparbete

2/12

V 49
6/12
Redovisning  

16/12

V 50
13/12
Redovisning (vi tar ev någon mattelektion i stället)

Det som kommer på provet är:

Vad är liv? flipp på blogg + sid 5 i boken
Växtcell - bild på blogg + sid 64 i boken
Djurcell - bild på blogg + sid 6-7 i boken
Fotosyntes och Cellandning 2 st flippar på bloggen + sid 65 (översta stycket) och sid 96-98 i boken

Grupparbete

  1. Ge exempel på djur som tillhör din grupp.
  2. Vad är speciellt med organismerna?
  3. Vilka av begreppen passar med era organismer?  Ryggradsdjur, Ryggradslösa djur, Växelvarm, jämnvarm, Yttre befruktning, inre befruktning, fotosyntes, nedbrytare, sporer, frö, sexuell förökning, parasit, en cellig.
  4. Hur förökar sig era organismer?
  5. Hur får era organismer i sig energi?
  6. Vart och hur lever era organismer?
  7. Beskriv skillnaderna mellan arterna i er grupp?

Glosförhör

Organismer
Namn för alla levande varelser
Fotosyntes
Kemisk reaktion där växterna binder solenergi till kemisk energi (druvsocker)
Cellandning
Kemisk reaktion där druvsocker förbränns och frigör energi
Avkomma
Oraganismers barn
Reproduktion
När organismer får avkomma, dvs barn
Membran
Tunn hinna
DNA
Stor molekyl i cellkärnan som innehåller alla organismens arvsanlag
Gen
Del av DNA-molekylen som innehåller ett speciellt arvsanlag, t ex ögonfärg

Växtcell


Djurcell




Vad är liv?


Fotosyntesen


Fotosyntes och cellandning


Artbegrepp, indelning av växter och djur



Pollinering




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar