Tidsplanering
V 45
|
8/11
|
Genomgång. Liv, organismer, fotosyntes, cellandning Grupper -Grupper
|
11/11
|
Labb mikroskop
|
|
V 46
|
15/11
|
Glosförhör/Genomgång/grupparbete
|
18/11
|
Labb göra preparat
|
|
V 47
|
22/11
|
Grupparbete
|
25/11
|
Labb göra preparat
|
|
V 48
|
29/11
|
Prov/grupparbete
|
2/12
|
||
V 49
|
6/12
|
Redovisning
|
16/12
|
||
V 50
|
13/12
|
Redovisning (vi tar ev någon mattelektion i stället)
|
Det som kommer på provet är:
Vad är liv? flipp på blogg + sid 5 i boken
Växtcell - bild på blogg + sid 64 i boken
Djurcell - bild på blogg + sid 6-7 i boken
Fotosyntes och Cellandning 2 st flippar på bloggen + sid 65 (översta stycket) och sid 96-98 i boken
Grupparbete
- Ge exempel på djur som tillhör din grupp.
- Vad är speciellt med organismerna?
- Vilka av begreppen passar med era organismer? Ryggradsdjur, Ryggradslösa djur, Växelvarm, jämnvarm, Yttre befruktning, inre befruktning, fotosyntes, nedbrytare, sporer, frö, sexuell förökning, parasit, en cellig.
- Hur förökar sig era organismer?
- Hur får era organismer i sig energi?
- Vart och hur lever era organismer?
- Beskriv skillnaderna mellan arterna i er grupp?
Glosförhör
Organismer
|
Namn för alla levande varelser
|
Fotosyntes
|
Kemisk reaktion där växterna binder solenergi till kemisk energi
(druvsocker)
|
Cellandning
|
Kemisk reaktion där druvsocker förbränns och frigör energi
|
Avkomma
|
Oraganismers barn
|
Reproduktion
|
När organismer får avkomma, dvs barn
|
Membran
|
Tunn hinna
|
DNA
|
Stor molekyl i cellkärnan som innehåller alla organismens arvsanlag
|
Gen
|
Del av DNA-molekylen som innehåller ett speciellt arvsanlag, t ex
ögonfärg
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar